BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

~klate FM~


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

Friday, August 31, 2012

MaKsuD MERDEKA??

Tanggal 31.. 
bulan8.. 57..
Hari yang mulia
Hari bahagia..
Sambut dengan Jiwa yang MERDEKA!!!

Wah2!!! sedap tak aku Nyanyi??
Ada macam suara Sudirman tak??
Mesti la tak kan.. sbb korang xdgr suara aku pon..

Okey!!! aku nk tanye nie..
Apakah MakSuD MERDEKA bagi korang?
(mesti la xde orang jawab)

Tapi TaK PE...
aku Sudah sediakan beberapa responden untuk jawab soalan aku nie
Jom Kite tGk jawapan Dari resPonden ::


RESPONDEN 1 :: BuDak SkolaH ReNdaH

Aku : adik2... adik suke tak hari MERDEKA??
Adik : suke sgt2..
Aku : kenapa Adik suke hari merdeka??
Adik : dak tu pon jwb mcm kat bwh nie



Aku : Apa makna MERDEKA??
Adik : Makna nya ESOK CUTI!!!! YEAH!!

(Tu Lah Makna MERDEKA bg adik ni)




RESPONDEN 2BuDak SkolaH MEnEnGAh (BSM)

Aku : Assalamualaikum..
BSM : Waalaikumusalam Abg...
Aku : Abg nk tanya skt nie.. Apakah Maksud MERDEKA??
BSM : Amboi.. abg nie mcm tanya soalan sejarah pulak..
            MERDEKA tu maknanya xde penjajah la bang..
            xkan tu pon xtau..
Aku : Biasa Apa Aktiviti yg Di buat kalau hari merdeka??
BSM : Apa lg bang.. mcm biasa la..
            hias basikal n moto pastu pergi la padang merdeka ramai2..
            boleh tgk BUNGA API sambil2 USHAI2 AWEK kat sana..


(Tu Lah Aktiviti & Makna MERDEKA bg BSM ni)




RESPONDEN 3:: MaHaSisWa

Aku : Hellooo.. bro.. Nk tanye sikit Boley??
Bro : Yes!! boley je.. Nk TaNya Ape??
Aku : Apakah Maksud Merdeka bg ko??
Bro : Okey.. Merdeka tu maksudnya
         kita Bebas dari Pelbagai jenis penjajahan..
         samada penjajahan secara fizikal atau pun secara rohani..
Aku : Okey... Jd apa aktiviti ko semperna hari merdeka nie?
Bro : Mcm budak2 lain juga...
         mlm merdeka kuar minum ngan kawan2
         sambil tgk ACARA semperna merdeka sampai 3 4pagi..
         lps tu blk la.. Esk Nye tido je la.. Kan CUTI... nk buat apa lg..

(Tu Lah Aktiviti & Makna MERDEKA bg MAHASISWA ni)




RESPONDEN 3:: PaK Cik Sbelom Zaman Merdeka (PCK)

Aku : Assalamualaikum pakcik..
PCK : Waalaikumusalam nak..
Aku : Saya nk tanya pakcik.. apakah maksud kemerdekaan??
PCK : Kalau nk di ceritakan sampai esk xabis...
           Tapi cukup la dengan kata2 ini.
           'Kita perlulah membebaskan kehidupan kita dari pelbagai
            bentuk penjajahan, Dan perlu bangkit sebagai bangsa
            yang bermaruah'
Aku : Biasa kalau hari merdeka pakcik buat apa?
PCK : Biasanya sbelum hari merdeka hias rumah dgn bendera.
           Waktu malam pula Pakcik buat solat sunat hajat agar
           Malaysia terus aman dan baca yasin tuk pejuang2 negara
           kita yg terkorban. Esk nya Pakcik cite pengalaman kat
           cucu n ank2 jiran semasa zaman penjajahan..


(Tu Lah Aktiviti & Makna MERDEKA bg PAKCIK ni)


Jadi Dari sini kita dapat lihat
4 Generasi Berbeza Memberi Makna mengenai
KEMERDEKAAN




SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA!!!



Tiada kaitan antara hidup dengan yang mati

0 comments: